Ψηφιακά παιχνίδια στην τάξη

3988434987_025ed0ffa3_oΤα τελευταία χρόνια παρατηρούμε συνεχώς κουρασμένους από το σχολείο μαθητές. Αντιθέτως, οι ίδιοι παρουσιάζονται ιδιαίτερα “διψασμένοι” για πάσης φύσεως ηλεκτρονικά παιχνίδια. Οι γονείς φοβισμένοι και πολλές φορές εγκλωβισμένοι στη νέα αυτή πραγματικότητα άλλοτε τιμωρούν κι άλλοτε επιβραβεύουν τα παιδιά με την ηλεκτρονική συσκευή που περιέχει πληθώρα παιχνιδιών.

Σε έρευνες που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια παρουσιάζονται αποτελέσματα που καταδεικνύουν πράγματι πτώση στο γνωστικό επίπεδο των μαθητών σε αντίθεση με την ικανότητά τους να χειρίζονται ψηφιακά μηχανήματα 3ης γενιάς. Ερευνητές από την άλλη, συνδέουν άμεσα την πρόοδο των μαθητών με το κίνητρό τους για μάθηση.  Υποστηρίζουν ότι το κίνητρο των μαθητών θα μπορούσε να αυξηθεί από τη μάθηση η οποία στηρίζεται σε παιχνίδια. Επιπλέον, θεωρούν ότι τα περιβάλλοντα εικονικής πραγματικότητας μπορούν να προσελκύσουν τους μαθητές στην εκπαιδευτική διαδικασία και να ενισχύσουν τον κονστρουκτιβισμό παρέχοντας ενεργή συμμετοχή στη μάθηση. Οι μαθητές σε ένα περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας, είναι κάτι παραπάνω από ενεργοί χρήστες καθώς δημιουργούν ως ένα σημείο το δικό τους εικονικό κόσμο και το υπόβαθρο για αλληλεπίδραση.

Το ζητούμενο λοιπόν δεν είναι τα παιδιά απλώς να πάρουν ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι και να περάσουν την ώρα τους. Το ζητούμενο είναι να μπορέσουν μέσα από το παιχνίδι να γίνουν ενεργοί χρήστες της τεχνολογίας, να κατανοήσουν πράγματα, να μάθουν ίσως γεωγραφία, αριθμητική, λεξιλόγιο.

Ας φανταστούμε ένα σχολείο όπου για να διδάξει θεματολογία σχετική με τα ζώα, τη φύση ή τα παραδοσιακά επαγγέλματα θα χρησιμοποιήσει ένα παιχνίδι εικονικής πραγματικότητας. Η τάξη θα μπορούσε να δημιουργήσει τη δική της φάρμα, ομάδες μαθητών θα είναι υπεύθυνες για το τάισμα διαφορετικών ζώων και κάθε μέρα για λίγο θα παίζουν μαθαίνοντας ταυτόχρονα πληροφορίες που βρίσκονται στο βιβλίο τους. Το παιχνίδι θα μπορούσε να συνδυαστεί με δραστηριότητες όπως φτιάχνω τη δική μου αφίσα, φτιάχνω αληθινή μακέτα αναπαριστώντας το εικονικό παιχνίδι ή επισκέπτομαι μαι αληθινή φάρμα κι εντοπίζω ομοιότητες και διαφορές με την εικονική. Δεν είναι δύσκολο απλώς απαιτεί αλλαγή στον τρόπο προσέγγισης της μάθησης τόσο από την πλευρά των εκπαιδευτικών όσο και των γονιών.

2 thoughts on “Ψηφιακά παιχνίδια στην τάξη

  1. Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα τοποθέτηση.
    Να θυμήσω στους παλαιότερους το παιχνίδι “Where in the world is Carmen Sandiego?” της παιχνιδομηχανής Sega Mega Drive.
    Εμπλούτισε σε μεγάλο βαθμό (και ασύγκριτα πιο ευχάριστα) τις γνώσεις μου στη Γεωγραφία που είχα αποκτήσει από το σχολείο.

  2. Φαντάσου αυτός ο “εμπλουτισμός γνώσεων” να γίνεται στην τάξη. Φαντάσου ως μέρος του μαθήματος της γεωγραφίας να υπήρχαν κάποιες μέρες που θα παίζατε με τους συμμαθητές σου ηλεκτρονικά παιχνίδια γεωγραφίας στο σχολείο! Ενθουσιασμός και κίνητρο για μάθηση.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s