Πάμε σινεμά στο μάθημα της γλώσσας;

Γλωσσική διδασκαλία…Θυμάμαι τον εαυτό μου στο σχολείο… γραμματική, κανόνες, ορθογραφία, συνώνυμα, αντώνυμα κλπ…Πολλές φορές πιάνω τον εαυτό μου να αναρωτιέται γιατί πρέπει ακόμα να διδάσκουμε στα παιδιά ασκήσεις γραπτού λόγου, επιχειρηματολογία  αλλά και προσπαθούμε να καλλιεργήσουμε την κριτική τους σκέψη μέσα από βαρετές ίσως ασκήσεις…

Παρακάτω παρουσιάζεται μία πρόταση διδασκαλίας για το μάθημα της Γλώσσας μέσα  από μία ταινία. Επιλέχθηκε η ταινία “Πολίτικη Κουζίνα“.

Πριν την εφαρμογή της δραστηριότητας ο εκπαιδευτικός έχει στήσει ένα φόρουμ ή ένα μπλογκ όπου τα παιδιά θα συζητούν τις γλωσσικές τους δραστηριότητες για την ταινία.

1η εβδομάδα: Αναφορά στην ταινία που θα δουν. Συζήτηση για τον τίτλο, τι σημαίνει, πώς τον καταλαβαίνουν, διαφορά λέξεων πολίτικη- πολιτική.

2η εβδομάδα: Προβολή φιλμ. Δραστηριότητα για το σπίτι: Να αναλύσετε τον τίτλο της ταινίας σε 150 λέξεις και να σχολιάσετε σε 150 λέξεις την ανάλυση ενός συμμαθητή σας ( στο φόρουμ).

3η εβδομάδα: Προβολή σκηνών της ταινίας. Συζήτηση για τα στερεότυπα, κοινωνικά, πολιτικά. Ποια στερεότυπα υπάρχουν στην ταινία; Δραστηριότητα για το σπίτι: Συνεχίζουν να υπάρχουν κάποια από τα στερεότυπα που είδαμε στην ταινία στη σημερινή κοινωνία; Αν ναι πρότεινε λύσεις για την εξάλειψή τους ( απάντηση σε 150 με 200 λέξεις και σχολιασμός της απάντησης ενός συμμαθητή πάλι σε 150 με 200 λέξεις).

4η εβδομάδα: Η ταινία ξεκινάει με το στήθος μιας γυναίκας. Συζήτηση για το τι σημαίνει σημαίνον και τι σημαινόμενο. Δραστηριότητα: Ποια σημαινόμενα υπάρχουν στην ταινία; Αναλύστε ένα (πχ το στήθος είναι κάτι ερωτικό αλλά είναι και πρώτη τροφή του ανθρώπου, η βασικότερη τροφή για να σταθεί ένας άνθρωπος στη ζωή κλπ).

5η εβδομάδα: Προβολή της σκηνής του διωγμού των Ελλήνων. Συζήτηση για το ρατσισμό. Προέκταση σε μάθημα ιστορίας. Δραστηριότητα: Υπάρχει ρατσισμός στις μέρες μας; Πώς καταλαβαίνετε την έννοια ρατσισμός;Πώς μπορεί να εξαλειφθεί ο ρατσισμός; Γιατί αναπτύσσονται ρατσιστικές τάσεις στην ανθρωπότητα; ( Κάποια από τις παραπάνω). Ακόμα μπορούμε να πάρουμε κάποια λόγια από την ταινία και να βάλουμε τα παιδιά να τα σχολιάσουν σε σχέση με το ρατσισμό. Επίσης τονίζουμε τη διαφορετικότητα και τους διαφορετικούς πολιτισμούς. Ή βρίσκουμε ομοιότητες με τη γείτονα χώρα. Επίσης τονίζουμε τις διαφορετικές μουσικές της ταινίας. ( Είναι ένα θέμα με πολλές πτυχές, μπορούμε να αφιερώσουμε και δύο εβδομάδες, ανάλογα με την κρίση του εκπαιδευτικού).

6η εβδομάδα: Σκηνές με τις γυναίκες του έργου. Ο ρόλος της γυναίκας στην Ελλάδα. Δραστηριότητα: Μία γυναίκα για να παντρευτεί παλαιότερα έπρεπε να γνωρίζει μαγειρική. Πόσο έχει αλλάξει αυτή η αντίληψη σήμερα;

Δεδομένου ότι κάθε τάξη έχει τη δυναμική της ο εκπαιδευτικός έχει τη δυνατότητα να σχεδιάσει πολλές ακόμα δραστηριότητες τόσο για τη συγκεκριμένη ταινία όσο και για κάποια άλλη ταινία της επιλογής του. Παραπάνω παρουσιάστηκαν απλώς κάποια ενδεικτικά παραδείγματα.

Μία επίσης καλή επιλογή ταινίας είναι το “Trouman Show”. Στην εποχή όπου τα ριάλιτι παιχνίδια έχουν χιλιάδες αιτήσεις από υποψήφιους που θέλουν να εκθέσουν τον εαυτό τους..καλό είναι τα παιδιά να γνωρίζουν τι σημαίνει πραγματικότητα και φτιαχτή πραγματικότητα…

4 thoughts on “Πάμε σινεμά στο μάθημα της γλώσσας;

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s