Πολυμεσικές εφαρμογές στο μάθημα της ιστορίας (πρόταση διδασκαλίας)

Μάθημα: Νεότερη και Σύγχρονη ιστορία

Πολυμεσική εφαρμογή: Forum συζητήσεων

Η ιδέα αναφορικά με τις πολυμεσικές φαρμογές στην εκπαίδευση είναι η δημιουργία ενός Forum συζητήσεων και κατά κάποιο τρόπο η δημιουργία μιας εικονικής τάξης σε συνδυασμό με τη λειτουργία της κανονικής τάξης.

http://history.forumotion.com

Προτού ξεκινήσει η σχολική χρονιά, έχουμε δημιουργήσει το Forum. Στο πρώτο μάθημα εξηγούμε στους μαθητές τη λειτουργία του Forum αλλά και του Google Earth και του YouTube.

Το μάθημα συντελείται κανονικά στην τάξη, στον πραγματικό χρόνο του μαθήματος δείχνουμε στα παιδιά εικόνες, βίντεο και χάρτες από την ιστορική περίοδο που μας ενδιαφέρει. Στη συνέχεια τους ζητάμε να αναζητήσουν από το Google Earth χάρτη μιας περιοχής, από το YouTube βιντεάκια ή να βρουν πληροφορίες στο Google. Στο τέλος κάθε μαθήματος δίνουμε στα παιδιά μια δραστηριότητα,για παράδειγμα μια πρόταση από το βιβλίο να την εξηγήσουν σε 200 λέξεις, να την «ανεβάσουν» στο Forum και στη συνέχεια να σχολιάσουν σε 200 λέξεις την απάντηση κάποιου συμμαθητή τους.  Ο εκπαιδευτικός θα μπορεί να σχολιάζει τις απαντήσεις των μαθητών στο Forum αλλά και να τους δίνει τις δραστηριότητες που θα έχουν για κάθε μάθημα. Επίσης, το Forum θα ήταν χρήσιμο γιατί ο εκπαιδευτικός θα μπορούσε να στείλει link ή διάφορες ηλεκτρονικές πηγές οι οποίες πιθανόν να βοηθούσαν τους μαθητές.

Στο Forum, οι μαθητές θα μπορούν να «ανεβάζουν» βιντεάκια, να θέσουν ερωτήματα τόσο στους συμμαθητές τους όσο και στον εκπαιδευτικό αλλά και να συνομιλήσουν μεταξύ τους για το αν κατανόησαν κάτι ή όχι.

Οι δραστηριότητες των μαθητών δεν θα βαθμολογούνται έτσι ώστε τα παιδιά να είναι ελεύθερα αλλά και περισσότερο άνετα να σχολιάσουν και να γράψουν αυτά που επιθυμούν, σε σχέση πάντα με το μάθημα. Ωστόσο θα είναι υποχρεωτικές.

Χρήσιμα ερωτήματα για τον εκπαιδευτικό:

  • Τι μπορεί να αποκομίσει ο μαθητής από μάθηση που συμβαίνει σε εικονικό κόσμο;
  • Τι μπορεί να μας προσφέρει η διδασκαλία σε εικονικό κόσμο;
  • Κατά πόσο οι επικοινωνιακές προσδοκίες του εικονικού κόσμου ανταποκρίνονται στις μαθησιακές πρακτικές;
  • Ποιες είναι οι παιδαγωγικές προσδοκίες του εκπαιδευτικού;

3 thoughts on “Πολυμεσικές εφαρμογές στο μάθημα της ιστορίας (πρόταση διδασκαλίας)

  1. Έχω φτιάξει ένα wiki πέρυσι στα πλαίσια της επιμόρφωσης b-epipedo .
    Σήμερα είναι η πρώτη μέρα της φετεινής χρονιάς, που έθεσα μια ερώτηση – συζήτηση στη Γλώσσα και τους παρώθησα έντονα να γράψουν. Έκανα πριν ενα
    μήνα το ίδιο και με την Κατεύθυνση της Β στη σελίδα ρητορικά κείμενα αλλά δεν υπήρξε αντίδραση. Αναζητώ τρόπους να το εντάξω συμπληρωματικά στη διδασκαλία. Πήρα την ιδέα σας για το Forum που με διευκόλυνε σαν όρος να το παρουσιάσω στα παιδιά (και είπα και τη λέξη υποχρεωτικό..) και το χρησιμοποίησα στη σελίδα neoelliniki glwssa.
    Έθεσα κι ένα χρονικό όριο, μέχρι την άλλη Κυριακή.

    Θα ήταν βοηθητικό να έχω μια ανατροφοδότηση για αυτήν την προσπάθειά μου.

    Προσπάθησα το ίδιο και σε επίπεδο συναδέλφων με άλλο wiki.

    (Από τα ενδιαφέροντα, ήταν μαθητής που είχε ανεβάσει με δική του πρωτοβουλία σελίδα για τη μελοποιημένη ποίηση και την κατέβασε , γιατί μου θύμωσε για κάτι.
    Ήταν όμως κι απογοητευμένος γιατην έλλειψη ανταπόκρισης από τους συμμαθητές του.
    Μαθητρια που άνοιξε περυσι δικό της wiki. Δεν το συνεχίζει.
    Με μαθητή φέτος συνεργαστήκαμε σε ένα wiki σημειωματάριο για τη γιορτή της 28ης , αλλά δεν ευοδώθηκε λόγω καταλήψεων.)

    Πολλές φορές βλέπω από τους μαθητές μια αντίδραση του τύπου, έχει χαλάσει το ίντερνετ, χάλασε το λάπτοπ, δεν βρήκα τη σελίδα, δεν τα κατάφερα, εμείς προσπαθούμε να μην είμαστε πολύ στο Ίντερνετ,δεν μας αφήνουν να κάνουμε join, έχουν διάβασμα, είναι στο facebook, αρκετά ενεργά απ΄ότι βλέπω, έχουν και δυσκολίες με τα πρακτικά..
    Υπάρχει μια τάση να κάνουμε ότι δεν υπάρχει αυτή η προσπάθεια, και από τους συναδέλφους, παρόλο που μερικές φορέ είδα να χρησιμοποιούν κάποιο υλικό , αλλά χωρίς καμία αναφορά σε προσωπικό επίπεδο.

    Αυτά . Ευχαριστώ.

  2. Καλησπέρα και μπράβο για την προσπάθειά σας!
    Πρέπει να σας πω ότι ένταξη των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση σημαίνει ακριβώς αυτό, να εμπλέκεις τον μαθητή στη διαδικασία της μάθησης.

    Αρχικά, μπερδεύτηκα λίγο με αυτό που αναφέρετε. Έχετε στήσει ένα φόρουμ, θέσατε σ’ αυτό μια ερώτηση και είπατε στα παιδιά να δώσουν απαντήσεις;

    Σχετικά με την μειωμένη συμμετοχή στο φόρουμ υπάρχει εξήγηση…
    1. Οι μαθητές μας δεν έχουν μάθει να εργάζονται έτσι…κάτι που όμως θα τους ζητηθεί αργότερα στην εργασία τους.
    2. Δεν έχουν κίνητρο να συμμετέχουν, στο Facebook για παράδειγμα πάντα βρίσκουν χρόνο να μπουν…
    3. Εμείς οι εκπαιδευτικοί δεν τους έχουμε εξηγήσει καλά τι ακριβώς πρέπει να κάνουν.
    ….και αρκετά ακόμη….

    Βασικά για ποια τάξη μιλάμε;

    Πρέπει να δείξετε ακριβώς στα παιδιά τι πρέπει να κάνουν. Την πρώτη φορά να το κάνετε μαζί μέσα στην τάξη και στη συνέχεια να τους δώσετε το κίνητρο να ασχοληθούν.
    Παράδειγμα: Υπογραμμίζετε μία πρόταση του βιβλίου, την ανεβάζετε στο φόρουμ και λέτε στα παιδιά (μέσα στην τάξη), σχολιάστε σε 150 λέξεις την πρόταση αυτή (πώς την καταλαβαίνουν, αν συμφωνούν κλπ), επίσης σε 150 λέξεις πρέπει να σχολιάσετε την απάντηση ενός συμμαθητή σας. Αυτή είναι η εργασία σας για αυτή την εβδομάδα χωρίς να έχετε τίποτα άλλο. Βαθμολογήστε για τη συμμετοχή, όλες οι απόψεις δεκτές.
    Φωτογραφίες, βιντεάκια σε πρώτη φάση δεν έχουν νόημα γιατί πρώτα πρέπει να μπουν στη διαδικασία της μεταξύ τους συνομιλίας. Μόλις αφήνουν την απάντησή τους εσείς σχολιάζετε από κάτω είτε θέτοντας μια ερώτηση, είτε επιβραβεύοντας (ή και τα δύο).
    “Μέχρι την άλλη Κυριακή” είναι μεγάλο το χρονικό διάστημα. Βάλτε αρχικά εβδομαδιαίες εργασίες και τίποτα άλλο για να δείτε ανταπόκριση. Αν έχετε και γραπτές ασκήσεις στο τετράδιο και στον υπολογιστή τότε ο τελευταίος θα έρθει σε δεύτερη μοίρα αφού τα παιδιά έχουν μάθει να δουλεύουν με τον παραδοσιακό τρόπο.

    Κάτι τελευταίο…καταλαβαίνω ότι όλα αυτά ίσως ακούγονται δύσκολα ή … λίγα με τη λογική ότι “μόνο αυτό θα έχουν για εργασία;” αλλά πραγματικά θεωρώ ότι η αλλαγή νοοτροπίας ξεκινάει από εμάς τους εκπαιδευτικούς, εμείς θα μάθουμε στους μαθητές μας να σκέφτονται με μικρά απλά βηματάκια.
    Αν δεν έχω καταλάβει κάτι σωστά…περιμένω εξηγήσεις και φυσικά περιμένω να μάθω πώς πήγε!

    Για ό, τι άλλο εδώ είμαι! Μην διστάσετε…

  3. Ευχαριστώ, τώρα είδα την απάντησή σας. Πρόκειται για Α Λυκείου. Σιγά – σιγά εξελίσσεται και σε μένα η ιδέα του wiki. Επιμένω, και θα βρω λύση να το εντάξω στη διδασκαλία. Ευχαριστώ και πάλι για όσα μου λέτε. Δεν έχουμε Ιντερνετ φέτος ούτε καν στο εργαστήριο, μόνο στο γραφείο. Επίσης καταλήψεις..κ.λ.π., κυρίως ανασφάλεια, δυσκολεύουν τέτοια εγχειρήματα.
    Με αυτά τα παιδιά θα το ξεκινήσω από την αρχή.Θα δώσω τώρα εξετάσεις για την πιστοποίηση β επιπέδου και πιστεύω ότι θα συμβάλλει κι αυτό θετικά.
    Χάρηκα για την επικοινωνία .
    Κωνσταντίνα

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s