Βιβλίο και υπολογιστής

Πέρασαν και τα Χριστούγεννα λοιπόν… Εν αναμονή της καινούριας χρονιάς και καθώς πίνω τον πρωινό μου καφέ ένα άρθρο που δημοσίευσε  το “Το Βήμα” τράβηξε την προσοχή μου. Ο τίτλος ήταν: ” Το βιβλίο και ο υπολογιστής”. Να δηλώσω εξ αρχής λοιπόν ότι λατρεύω και τα δύο. Μεγάλωσα με ένα βιβλίο στο χέρι, ονειρεύτηκα μέσα από τις σελίδες των βιβλίων και αυτή η μυρωδιά του χαρτιού μου θυμίζει πολλά…Από την άλλη ο υπολογιστής άνοιξε καινούριους δρόμους στη ζωή μου…

Το άρθρο λοιπόν πραγματεύεται τη σχέση των παιδιών (και όχι μόνο νομίζω) με τη γραφή, την παραδοσιακή από την μια πλευρά και τη σύγχρονη, την ηλεκτρονική από την άλλη. Ο συγγραφέας νομίζω ότι εκτιμά περισσότερο την παραδοσιακή μορφή γραφής έναντι της ηλεκτρονικής. Συγκεκριμένα υπάρχουν αποσπάσματα που αναφέρουν:

“Υποστηρίζεται επίσης ότι με την υπέρμετρη και κυρίαρχη χρήση της ηλεκτρονικής γραφής δεν αναπτύσσεται σωστά η μάθηση της γλώσσας· γι΄ αυτό ακόμη και πολύ καλοί μαθητές/φοιτητές κάνουν σοβαρά ορθογραφικά λάθη·  Πολλοί νέοι έχουν σήμερα και πρόβλημα γραπτής έκφρασης, δεν μπορούν να αναπτύξουν, να οργανώσουν και να συστηματοποιήσουν τις σκέψεις τους, ενώ επηρεάζεται ακόμη και ο γραφικός τους χαρακτήρας.”

“Από την άλλη μεριά, η σχέση με το χαρτί και το βιβλίο ενέχει μιαν αμεσότητα με τον χρήστη, μια περισσότερο προσωπική σχέση, που έχει σημασία για τη συστηματοποιημένη οργάνωση της σκέψης.”

Αρχικά λοιπόν να τονίσω τη λέξη υπέρμετρη, κάθε τι που ξεπερνάει το μέτρο είναι μη αποδεκτό . Ο μεγάλος φιλόσοφος Αριστοτέλης μιλούσε κάποτε για τη μεσότητα, και υποστήριζε ότι τόσο η έλλειψη όσο και η υπερβολή είναι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Το μέτρο, η μέσότητα είναι η αποδεκτή λύση, συνεπώς μια και μιλάμε για υπερ- μέτρη χρήση της ηλεκτρονικής γραφής τότε μιλάμε για κάτι που προκαλεί βλάβη στους χρήστες του εκ των πραγμάτων.

Δεύτερο και βασικότερο, γιατί πρέπει να επιλέξω ανάμεσα στον παραδοσιακό τρόπο γραφής και στον σύγχρονο; Γιατί να μη χρησιμοποιήσω και τους δύο εξίσου καλά; Ας το σκεφτούμε λίγο…Γίνεται να μάθεις γραφή και ανάγνωση σε παιδιά 5-6 χρονών μέσα από τον υπολογιστή ή στον υπολογιστή; Στη “σύγχρονη” κοινωνία ανατρέχεις σε “παραδοσιακές” μεθόδους και μαθαίνεις στα παιδιά πώς γράφεται κάθε γραμματάκι, πώς πρέπει να πιάνουν το μολύβι, πώς διαβάζεται τα κάθε γράμμα και τα συναφή. Τα παιδιά λοιπόν αποκτούν την πρώτη τους επαφή με το γραπτό λόγο μέσα από το χαρτί και το μολύβι…ή μήπως όχι; Από πολύ μικρή ηλικία χωρίς ακόμη να ξέρουν γραφή και ανάγνωση βλέπουν τα γράμματα της τηλεόρασης, του κάθε είδους λογαριασμού, τις επιγραφές και πολλά άλλα. Όλα αυτά δεν είναι χειρόγραφα γράμματα αλλά γράμματα του υπολογιστή. Άρα τα παιδιά συνηθίζουν στα ψηφιοποιημένα γράμματα προτού μάθουν πώς σχηματίζεται το κάθε γρμματάκι. Θεωρώ πολύ σηματνικό να μάθει ένα παιδί ανάγνωση και γραφή αλλά είναι εξίσου σημαντικό να μάθει να γράφει και στον υπολογιστή…

Ας περάσω σε κάτι άλλο τώρα, μεγαλύτερης ηλικίας παιδιά έχοντας μάθει πια ανάγνωση και γραφή παρατηρείται ότι κάνουν ορθογραφικά λάθη – όπως αναφέρει και ο συγγραφέας του άρθρου- και μάλιστα σημαντικά λάθη. Κάποια στιγμή λοιπόν κι ενώ διόρθωνα το γραπτό ενός καλού μαθητή παρατήρησα ότι έκανε ένα σημαντικό λάθος, προφανώς λόγω απροσεξίας σκέφτηκα, παρακάτω το είδα σωστά γραμμένο και πιο κάτω πάλι λάθος, του το διόρθωσα λοιπόν και όταν το είδε μου απάντησε ότι δεν πειράζει που έκανε ένα λαθάκι γιατί “εξάλλου κυρία αργότερα αυτά που γράφω τώρα με το χέρι  θα είμαι υποχρεωμένος να τα γράψω στον υπολογιστή ο οποίος θα μου τα διορθώνει αυτόματα” . Η απάντηση μου ( μετά την έκπληξη) ήταν ότι πρέπει παρόλα αυτά να μάθει τη σωστή ορθογραφία των λέξεων και μου ανταπάντησε ότι την γνωρίζει αλλά αφού υπάρχει και ο υπολογιστής……….Αυτό που θέλω να πω είναι ότι φορτώνουμε τα παιδιά με λογιών πράγματα, σύγχρονη κοινωνία, παραδοσιακή γραφή, σύγχρονη γραφή, συνδύασέ τα, μη τα συνδυάζεις, και τα έχουμε σκάσει…Νομίζω ότι από μόνα τους ξέρουν την αλήθεια καλύτερα από όλους….Παλιότερα οι μαθητές δεν έκαναν τόσα λάθη γιατί δεν είχαν άλλη εναλλακτική λύση, έπρεπε αυτό που θα γράψουν να είναι σωστό, τώρα τα παιδιά γνωρίζουν ότι αν κάνουν λάθη θα τα διορθώσει ο υπολογιστής, αργότερα στις δουλειές τους, στην κοινωνία θα τους ζητηθεί ηλεκτρονική γραφή όχι χειρόγραφη…

Και κάτι άλλο…απλώς για να το συλλογιστούμε…τι είναι σημαντικότερο; Αυτό που γράφει κανείς να είναι σωστά γραμμένο χωρίς περιεχόμενο ή ανορθόγραφο με περιεχόμενο; ( ξέρω, ξέρω…με περιεχόμενο και ορθογραφημένο…) αλλά αυτό που θέλω να πω είναι ότι πρέπει να κοιτάμε την ουσία κι όχι την επιφάνεια…είναι κι αυτά τα greeklish…

Όσο για την οργάνωση της σκέψης…τόσα blogs εκεί έξω ποιος τα χειρίζεται; Ποιος γράφει;

Το θέμα αυτό είναι πολύ μεγάλο και μπορώ να γράφω πολλά ξέρω όμως ότι κάπου εδώ πρέπει να σταματήσω. Θέλω να αναφέρω κάτι σημαντικό…πολύς λόγος γίνεται για το ηλεκτρονικό βιβλίο το λεγόμενο e-reader που είναι ένα μικρό πανάλαφρο εργαλείο που μπορεί να “κουβαλήσει” γύρω στα 100 βιβλία!!! Πώς θα μπορούσα να κουβαλήσω όλα αυτά τα βιβλία μέσα στην τσάντα μου;;; Αυτό είναι όμως κάτι που θα αναπτύξω σε άλλο θέμα…αυτό που θέλω να θυμάμαι από τα παραπάνω είναι ότι όλα χρειάζονται και τα “παραδοσιακά” και τα “σύγχρονα” αρκεί να ξέρουμε να τα συνδυάσουμε και αρκεί να μη δημιουργούμε πανικό με τα οφέλη της μιας εναντι της άλλης μεθόδου, εγώ λοιπόν επιλέγω και τις δύο!!!

2 thoughts on “Βιβλίο και υπολογιστής

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s